Finaliské LSFH 2014: David Kořínek

26.09.2014 09:59

 

Svatozář:

Každej člověk má
svýho strážnýho anděla

ne nutně bílýho
a s křídlama
prostě jenom
    lepšího
než je člověk sám

já toho svého rok
pálil cigárem
v noci škrtil
na
    svatozáři
a vrážel mu
kancelářský sponky
pod nehty

nesmrtelnost
    jenom bolí
brečel mi za oknem
a já pochopil
že

každej anděl má
svýho zlýho člověka


Synapse:

Hodiny a minuty se ti
rozpíjejí kolem očí
a ty se zas
    zběsile
snažíš o něco
prodloužit den

každá vteřina
má svůj
    význam

jenže ty ti unikají
po nástupištích
a schovávají se
v podchodech

jsi jen další
synapse
    mezi městy
na jejíž význam
se teprve čeká

jsi tlukot
srdce
    hodinek

tak si ještě naposled
potáhneš její vůni
a zadržíš dech

uvnitř už dávno
cítíš bouři
    to jen déšť

ještě není

    vidět


Polosvěty:

Po proudu tam
a proti
    zpátky

je pramice
    a je převozník

je břeh
a je řeka

jsou
    dva
břehy

a voda rozděluje
    spojuje
dva polosvěty
z nichž každý
    je horší
než ten druhý

po proudu tam
a proti
    zpátky

je pramice
    a je převozník

jsou dva
sami
    bezcenní


Všechny přímky světa:

Není proč se bát
jsem
    vyrovnaný
jak krajina kolem
    Kodaně
jak ty dva baráky
v New Yorku

tvoje vlasy
se mi zachytily mezi
    hemisféry
a já nemám na to
je
    vytrhnout

tak jen dál
dechem zaobluji
všechny přímky
    světa
ve snaze
    vyznačit

kde začíná
    a končí
moje naděje

kdyby to nebolelo
nebyla by to
    láska


Jako každej jinej:

Je to vlastně den
    jako každej jinej
jen takhle šedý
    nebe
nepamatuju

dost možná
je to jen roční dobou

    nebo

nedostatkem spánku
    a tebe

je to vlastně den
jako každej jinej
    to jen mraky
běhaj rychleji
    a pomaleji
než obvykle

je to až
    děsivý
jak rychle se to
mění

 

 

David Kořínek se narodil v roce 1993, žije v Hradci Králové. V září 2014 mu ve vydavatelství Pavel Mervart vyšla básnická sbírka Pro parohatou zvěř.

...

Kompletní přehled finalistů 42. ročníku Literární soutěže Františka Halase zde.