Finalisté LSFH 2015: Jakub Liška

28.09.2015 11:06

 

Z cyklu Šílení

 


část VIII.

tak smrtelná
je láska

uštkla mne jako had
tam v ráji

a v krvi tek
mi její jed

pravidelné pouštění žilou
nepomáhalo

vzal jsem tedy ta nejostřejší slova
a prořízl své hrdlo

zpěněná voda hnala se mi z něj
a krev

bojím se toho
kdo se do mne zamiluje


část XV.

dusno ve vlaku mlčení
dobrovolní uprchlíci od nicoty k nicotě

bezbarvé oči bloudí krajinou
pro třetí kolej není na dráze života místo

I wanna suck
Your cock

má na tričku
má spolucestující

ale já při všem musím smysl alespoň tušit
mít pocit že tu někde je

tak jako stěží můžu vědět o svém šílenství
a přesto je cítit


část X.

len
pole makovic
ti co šli pro peníze na uran
setnuté slunce na borači

a krávy se zde rodí z betonu

byl člověk ze železa člověk z mramoru
byl člověk ze zlata
však nohy měl vždy z hlíny

a nikdy jiný vždy stejný
na kříži z pražců upečený

rarachem rozdvojeným
s tělem muže
s duší ženy


část XII.

věčný návrat ke zvířeti
útěk sebe do sebe

od skoby rozkoše ke skobě bolesti napjatý je člověk
však beze směru tam či zpátky
a místo zpěvu vydává jen vytí

když jako na strunu na něj hrají
čísi prsty


část XXV.

po noci sněžení a bdění
v horečce s očima krhavýma
z prstů mi stéká
krev z podřezaných lásek

ta jedinná a pravá – nesmrtelná
pohřbená zaživa
strašívá v polích vysočinu

byla to noc dlouhých stínů
byla to mrtvá noc

slunce muselo vyjít
císařským řezem
 

 

 

Jakub Liška se narodil v roce 1994, pochází z Frýdlantu v Čechách, studuje na JAMU v Brně.

...
Kompletní přehled finalistů 43. ročníku Literární soutěže Františka Halase zde.