Finalisté LSFH 2020: Lubomír Tichý

30.09.2020 20:09

 

 

VSTŘÍC SKLU

 

holubi doupňáci se ve volné přírodě dožívají

dvaceti až šestadvaceti let

 

toto mládě se dožilo pěti měsíců

narazit do skleníku není příjemné

 

majitel skleníku to vidí obdobně

zdechlinu odhodí na kompost

s posměchem

 

jen počkej

až ti to do skleníku napere divočák

to se zasmějeme i my

referuje sojka

mluvčí společnosti 

 

 

 

ZASÁHNOUT

 

na kraji remízu leží

vyvrácený trigonometrický bod

s nápisem

POŠKOZENÍ SE TRESTÁ

 

v putyce se rozebírá dnešní dění

já jsem manželce opravil mixér

já jsem sázel brambory

já jsem sázel na tebe

já jsem pracoval

jak jinak

 

a ty? ptají se

já jsem měl co dělat

s vyvrácením trigonometrického bodu

to jsou lajdáci

 

 

 

ZABAVENO

 

polepená stébla slámy čnějí z krmelce

u všech čertů

co se to tu děje

 

exekutoři odcházejí po polní cestě

zalité asfaltem

 

 

 

CIVĚT

 

posed hází usedavé pohledy všude okolo

kostival v pankejtu se zvráceně odklání

smlouvám tím

že mlčím

 

průprava zvídavosti

pořezat se o řebříček

 

projít remízem je jedna věc

jestli napříč nebo podél

věc druhá

 

kopřivový diletant si vystačí s trochou dusíku

svinující se svinky ve staré holince

remíz ševcem

 

na vlastní kůži vyzkoušet

podmáčenost neposekaných luk

 

nezbývá už nic jiného

jen pomalu schnout

 

 

 

ORNITOLOGIE

 

záchvěv spadaných listů

žuchnul dalekohled i občan

ruce na hlavě ti hlavu nezachrání

ale kam s nima

 

identifikace vzdálenosti dunících výstřelů je obtížná

dvě stopy nebo za humny?

předstírat srnku není na místě

 

občas by přišlo vhod odletět jako ten

kdo se zjevuje v ráži dalekohledu

 

 

 

INVAZE

 

v neohraničené ohrádce

pasou se balíky slámy

skutálí se do měst

a divadélko začne

 

stébla se odchlipují

ale pozor! jen ty co ční

co ční to čpí

co čpí je nemocné

        

hepčí

 

 

 

TUDY NE

 

papírový drak nelétá po obloze

je mu tady dole hezky

na naší úrovni

ptáci mu vymysleli

kolektivní výraz:

protržená svině

 

záplaty se hemží a přitom nejsou

 

 

 

ČASEM

 

podlaha pokryta pilinami

a ty zase prachem

všechno pokrývá telefonní síť

 

prázdná králíkárna plná sena

nejsou tam nejsou

 

rudé oči bílé srsti

tu srst jsem nikdy neviděl

ale ty oči tam vždycky byly

 

 

 

ULITY VPŘED

 

narovnání šneků do řady na lavičku

připravit pozor start

 

jediný závod v němž nevyhrává závodník

ale dětský smích

 

do toho do toho hnědí žlutí šedí

ovace aplaus 

 

stydne ti polívka

volá žena z okna

 

počkej až dojedou mami

 

 

 

PORCE

 

v písmenkové polévce hledáme hodnoty

nořím lžícI

ale furt lovím samé mezery

 

okraje talířů zdobí slovíčka

láska

svoboda

přátelství

a copak jsi vytvořil ty lubomírku?

 

ticho a hluchavka

 

 

 

Lubomír Tichý se narodil v roce 2003, žije v Rozběřicích. Student Gymnázia Boženy Němcové v Hradci Králové.

 

..

 

Kompletní přehled finalistů 48. ročníku Literární soutěže Františka Halase zde.

Vyhlášení výsledků je plánováno na 17. října 2020 v Kunštátu (přesunuto na 28. listopadu 2020).

 

 
VSTŘÍC SKLU
 
holubi doupňáci se ve volné přírodě dožívají
dvaceti až šestadvaceti let
 
toto mládě se dožilo pěti měsíců
narazit do skleníku není příjemné
 
majitel skleníku to vidí obdobně
zdechlinu odhodí na kompost
s posměchem
 
jen počkej
až ti to do skleníku napere divočák
to se zasmějeme i my
referuje sojka
mluvčí společnosti 
 
 
 
ZASÁHNOUT
 
na kraji remízu leží
vyvrácený trigonometrický bod
s nápisem
POŠKOZENÍ SE TRESTÁ
 
v putyce se rozebírá dnešní dění
já jsem manželce opravil mixér
já jsem sázel brambory
já jsem sázel na tebe
já jsem pracoval
jak jinak
 
a ty? ptají se
já jsem měl co dělat
s vyvrácením trigonometrického bodu
to jsou lajdáci
 
 
 
ZABAVENO
 
polepená stébla slámy čnějí z krmelce
u všech čertů
co se to tu děje
 
exekutoři odcházejí po polní cestě
zalité asfaltem
 
 
 
CIVĚT
 
posed hází usedavé pohledy všude okolo
kostival v pankejtu se zvráceně odklání
smlouvám tím
že mlčím
 
průprava zvídavosti
pořezat se o řebříček
 
projít remízem je jedna věc
jestli napříč nebo podél
věc druhá
 
kopřivový diletant si vystačí s trochou dusíku
svinující se svinky ve staré holince
remíz ševcem
 
na vlastní kůži vyzkoušet
podmáčenost neposekaných luk
 
nezbývá už nic jiného
jen pomalu schnout
 
 
 
ORNITOLOGIE
 
záchvěv spadaných listů
žuchnul dalekohled i občan
ruce na hlavě ti hlavu nezachrání
ale kam s nima
 
identifikace vzdálenosti dunících výstřelů je obtížná
dvě stopy nebo za humny?
předstírat srnku není na místě
 
občas by přišlo vhod odletět jako ten
kdo se zjevuje v ráži dalekohledu
 
 
 
INVAZE
 
v neohraničené ohrádce
pasou se balíky slámy
skutálí se do měst
a divadélko začne
 
stébla se odchlipují
ale pozor! jen ty co ční
co ční to čpí
co čpí je nemocné
        
hepčí
 
 
 
TUDY NE
 
papírový drak nelétá po obloze
je mu tady dole hezky
na naší úrovni
ptáci mu vymysleli
kolektivní výraz:
protržená svině
 
záplaty se hemží a přitom nejsou
 
 
 
ČASEM
 
podlaha pokryta pilinami
a ty zase prachem
všechno pokrývá telefonní síť
 
prázdná králíkárna plná sena
nejsou tam nejsou
 
rudé oči bílé srsti
tu srst jsem nikdy neviděl
ale ty oči tam vždycky byly
 
 
 
ULITY VPŘED
 
narovnání šneků do řady na lavičku
připravit pozor start
 
jediný závod v němž nevyhrává závodník
ale dětský smích
 
do toho do toho hnědí žlutí šedí
ovace aplaus 
 
stydne ti polívka
volá žena z okna
 
počkej až dojedou mami
 
 
 
PORCE
 
v písmenkové polévce hledáme hodnoty
nořím lžícI
ale furt lovím samé mezery
 
okraje talířů zdobí slovíčka
láska
svoboda
přátelství
a copak jsi vytvořil ty lubomírku?
 
ticho a hluchavka
 
 
 
Lubomír Tichý se narodil v roce 2003, žije v Rozběřicích. Student Gymnázia Boženy Němcové v Hradci Králové.
 
 
 
VSTŘÍC SKLU
 
holubi doupňáci se ve volné přírodě dožívají
dvaceti až šestadvaceti let
 
toto mládě se dožilo pěti měsíců
narazit do skleníku není příjemné
 
majitel skleníku to vidí obdobně
zdechlinu odhodí na kompost
s posměchem
 
jen počkej
až ti to do skleníku napere divočák
to se zasmějeme i my
referuje sojka
mluvčí společnosti 
 
 
 
ZASÁHNOUT
 
na kraji remízu leží
vyvrácený trigonometrický bod
s nápisem
POŠKOZENÍ SE TRESTÁ
 
v putyce se rozebírá dnešní dění
já jsem manželce opravil mixér
já jsem sázel brambory
já jsem sázel na tebe
já jsem pracoval
jak jinak
 
a ty? ptají se
já jsem měl co dělat
s vyvrácením trigonometrického bodu
to jsou lajdáci
 
 
 
ZABAVENO
 
polepená stébla slámy čnějí z krmelce
u všech čertů
co se to tu děje
 
exekutoři odcházejí po polní cestě
zalité asfaltem
 
 
 
CIVĚT
 
posed hází usedavé pohledy všude okolo
kostival v pankejtu se zvráceně odklání
smlouvám tím
že mlčím
 
průprava zvídavosti
pořezat se o řebříček
 
projít remízem je jedna věc
jestli napříč nebo podél
věc druhá
 
kopřivový diletant si vystačí s trochou dusíku
svinující se svinky ve staré holince
remíz ševcem
 
na vlastní kůži vyzkoušet
podmáčenost neposekaných luk
 
nezbývá už nic jiného
jen pomalu schnout
 
 
 
ORNITOLOGIE
 
záchvěv spadaných listů
žuchnul dalekohled i občan
ruce na hlavě ti hlavu nezachrání
ale kam s nima
 
identifikace vzdálenosti dunících výstřelů je obtížná
dvě stopy nebo za humny?
předstírat srnku není na místě
 
občas by přišlo vhod odletět jako ten
kdo se zjevuje v ráži dalekohledu
 
 
 
INVAZE
 
v neohraničené ohrádce
pasou se balíky slámy
skutálí se do měst
a divadélko začne
 
stébla se odchlipují
ale pozor! jen ty co ční
co ční to čpí
co čpí je nemocné
        
hepčí
 
 
 
TUDY NE
 
papírový drak nelétá po obloze
je mu tady dole hezky
na naší úrovni
ptáci mu vymysleli
kolektivní výraz:
protržená svině
 
záplaty se hemží a přitom nejsou
 
 
 
ČASEM
 
podlaha pokryta pilinami
a ty zase prachem
všechno pokrývá telefonní síť
 
prázdná králíkárna plná sena
nejsou tam nejsou
 
rudé oči bílé srsti
tu srst jsem nikdy neviděl
ale ty oči tam vždycky byly
 
 
 
ULITY VPŘED
 
narovnání šneků do řady na lavičku
připravit pozor start
 
jediný závod v němž nevyhrává závodník
ale dětský smích
 
do toho do toho hnědí žlutí šedí
ovace aplaus 
 
stydne ti polívka
volá žena z okna
 
počkej až dojedou mami
 
 
 
PORCE
 
v písmenkové polévce hledáme hodnoty
nořím lžícI
ale furt lovím samé mezery
 
okraje talířů zdobí slovíčka
láska
svoboda
přátelství
a copak jsi vytvořil ty lubomírku?
 
ticho a hluchavka
 
 
 
Lubomír Tichý se narodil v roce 2003, žije v Rozběřicích. Student Gymnázia Boženy Němcové v Hradci Králové.