Finalisté LSFH 2021: Jaromíra Zálišová

16.10.2021 13:48

 

 

 

1.

Opilá šerem a

Sedm much u stropu

Stahuje ze mě mou

Sváteční nahotu

 

Rušivě chladnou

Měkkou a bezbřehou

Ulož mě na loď a

pošli mě za něhou

 

Klidně i lživě

Já ti to prominu

Všechny ty věci

škrobenou peřinu

 

Vždyť ty to víš

Víš, že to dovedu

Pustíš mě k vodě

Vrátím se po ledu

 

 

2.

Chytni mi ledňáčka

Chytni ho do sítě

Modravé plamínky

Dej pozor, spálí tě

Seber mu hvězdy

Nosí je na hrudi

Dej mi je do úst

Snad mě to probudí

Snad mě to probudí

Z té touhy po citu

Chytni mi ledňáčka

Nemůžeš

Není tu...

 

 

3.

STEHLÍK A STESK ZDOBÍ OBLOHU

 

Nepla č, mě už dávno neomráčí 

Tiché kroky, stehlík na bodlá čí

 

Neboj, mě už dávno nezabolí 

Vidět mrtvé ptáky v širém poli

 

Jen mluv, mě dávno nevyruší 

Úder srdce, stesk co neseš v duši

 

Mluv o lásce, o nás, o Bohu Jen mluv

já nemohu

 

 

4.

Byla bys trochej, počkej, já vzpomenu si 

Roznítit jitřním tím křemenem tyl 

Tropit si žerty, žel o smích se nepokusit 

Oblázek po lemu letmo se neztratil?

 

Po lýtku kamínkem omílám výčitku 

Výčitku snovanou sobě sama

Pošlu jí polibkem pomalu po šípku 

Panno, jsi kamenem otvírána

 

 

5.

Báseň o o(d)puštění

 

Kočky lesk na nahém těle ženy 

Osude, jsem já ten ublížený?

 

Když jdu spát, mám kruhy pod očima 

A stesk?

Je moje domovina.

 

 

6.

Řekni mi, má milá

jak se zbavit skřivánků

když na pavoučích vláknech

z drátů visí ve vánku

 

Řekni mi, má milá

jak se zbavit vzdušných rýh

jež polibky jsi vyhladila

na mé kůži na skráních

 

Jak se zbavit nedopalků

vtěsnaných hned pod kůži

jak se zbavit dechu v těle

ať se znovu nezúží

 

Jak se zbavit nočních můr

jež pod víčky mi zimují

a jak se zbavit tebe, milá

když tě stále miluji?

 

 

7.

Je to jako sen

ty tabák a jabloně-

tiše mrholí

 

To říkej vranám

- mé oči plné soli

a ty jabloně

 

 

8.

Z ran mi kape petrolej

Stéká přímo na kolej

Nefoukej mi na ránu

Máš v očích jiskry, zaplanu

A to bys přeci nechtěla

Sbírat si mě z popela

Sbírat si mě z kolejí

To holky moc necht ějí

 

 

9.

Dech vody smáčí stmívání

Má hlava k tvé se naklání

A plyne den a oblaka

Má duše tu tvou oplaká

nek, rty a ostružiny

dávné, modré vilné viny

odpluly a v dáli planou

 

Ty a káva se smetanou to mi kryje den.

 

 

10.

Podřezaní beránci krvácí soumrakem

Ty, vlk, v jejich rouše lžeš tak suše, až se ti slova drolí v puse 

jak zbytky chleba pro labutě

Očesat ovce a očesat ovoce-jablka

Jabloně, ty strhané matky s pažemi zlámanými ve větru

a s prsty křečovitě svírajícími cokoliv, co lze udržet

To vše se pak zrcadlí na tváři Vltavy

A ty pláčeš, skoro se zalyká š, jak je to dojemné

Peřeje vody objímají obláčky obětin

jak kdysi a jinde Virginii Woolfovou

Vyplakánku všedních rán, nepřiznáš tu cigaretu pod jazykem? 

Pošlu ti polibek po řece, tobě, dávno v jiných bytech 

česaných volánkem

Člověk člověku vlkem

Já tobě beránkem

 

 

Jaromíra Zálišová (*2001), Praha.

 

...

 

Kompletní přehled finalistů 49. ročníku Literární soutěže Františka Halase zde.

Vyhlášení výsledků je plánováno na 23. října 2021 v Kunštátu.

 

 

 

Kompletní přehled finalistů 49. ročníku Literární soutěže Františka Halase zde.

Vyhlášení výsledků je plánováno na 23. října 2021 v Kunštátu.