Finalisté LSFH 2022: Natálie Schejbalová

15.10.2022 09:10

 

 

Bílé místo

 

můj manžel mi z vězení

volá na pevnou linku

zabil ve snu dva lidi

nemám mu to za zlé

 

pokaždé když otevírám dveře

svírá se mi hrdlo úzkostí

tady je to nekonečný hazard s počasím

 

řídnou mi ňadra

než se vrátí domů

budu bezprsá

 

 

 

A teď to trochu štípne

 

přemostit prérii přítomnosti

zasloužit si to všechno

jako prémie

odcházet vracet se

k sobě

 

údy zatnout

škrtnout ušima

vytrvat vytrvat vytrvat

vší silou

nacpat vyrvané kořeny zpátky do země

ruce si sešít pistolí na hřebíky

zaskočit za Krista

 

 

 

Tajnosti

 

každé ráno

sypu si do čaje cyankáli

v duchu

 

kdyby se to dozvěděl

při po vteřinách účtovaných telefonních výměrách

bral by to jako zradu

imituji do sluchátka zvuky našeho psa

když mě o to požádá

 

 

 

Ptáče

 

leželo mezi spadaným listím

úplně bez ochrany

jako v krční jamce

 

pokládám si ho teď na holý hrudník

při sledování talentových soutěží

 

jsem mu matkou

 

jeho přežití je i mým přežitím

díky jeho křiku

každé další ráno

opět vstanu

čekám na opeření

 

 

 

Vetřelec

 

vše se ve mně probudilo

krev zařadila nejvyšší rychlostní stupeň

na čele žíla

ruce zpocené

 

byl to jenom místní

distributor diska

málem jsem neotevřela

ale nedal se odbýt

 

všechno mám říká

co bych si přála

 

objetí

 

prý nejsem nic než jenom stará

opuštěná

píča

 

 

 

Nepijte vodu

 

cedule se před pár týdny

objevila na mé zahradě

všimla jsem si že mi

pomalu

černají nehtová lůžka

 

ptáče je na tom stále hůř

brzy ho pohřbím vedle Frena

 

Můj manžel by věděl přesně co dělat

otevřela bych dveře

stála v nich v květovaných šatech

s rozpačitým úsměvem

do kterého jsem nestačila zhubnout

 

představuji si stále dokola

 

 

 

Tapety

 

po dvaceti letech

jsem si poprvé všimla

že máme v ložnici na tapetách

stříbrno-modré konečníky

sloupala jsem část za peřiňákem

poslala mu ji poštou

 

smáli jsme se celých

vyměřených

deset minut

 

tu noc jsem se rozhodla že to skoncuju

 

 

 

Natálie Schejbalová se narodila roku 1999, působí v Praze.

..

Kompletní přehled finalistů 50. ročníku Literární soutěže Františka Halase je k dispozici zde.

Vyhlášení výsledků je plánováno na 22. října 2022 v Kunštátu.

 

 

 

Natálie Schejbalová
1999
natali.schejbalova@gmail.com
773 663 033
Voroněžská 373/13
101 00 Praha 10-Vinohrady
Bílé místo
můj manžel mi z vězení
volá na pevnou linku
zabil ve snu dva lidi
nemám mu to za zlé
pokaždé když otevírám dveře
svírá se mi hrdlo úzkostí
tady je to nekonečný hazard s počasím
řídnou mi ňadra
než se vrátí domů
budu bezprsá
A teď to trochu štípne
přemostit prérii přítomnosti
zasloužit si to všechno
jako prémie
odcházet vracet se
k sobě
údy zatnout
škrtnout ušima
vytrvat vytrvat vytrvat
vší silou
nacpat vyrvané kořeny zpátky do země
ruce si sešít pistolí na hřebíky
zaskočit za Krista
Tajnosti
každé ráno
sypu si do čaje cyankáli
v duchu
kdyby se to dozvěděl
při po vteřinách účtovaných telefonních výměrách
bral by to jako zradu
imituji do sluchátka zvuky našeho psa
když mě o to požádá
Ptáče
leželo mezi spadaným listím
úplně bez ochrany
jako v krční jamce
pokládám si ho teď na holý hrudník
při sledování talentových soutěží
jsem mu matkou
jeho přežití je i mým přežitím
díky jeho křiku
každé další ráno
opět vstanu
čekám na opeření
Vetřelec
vše se ve mně probudilo
krev zařadila nejvyšší rychlostní stupeň
na čele žíla
ruce zpocené
byl to jenom místní
distributor diska
málem jsem neotevřela
ale nedal se odbýt
všechno mám říká
co bych si přála
objetí
prý nejsem nic než jenom stará
opuštěná
píča
Nepijte vodu
cedule se před pár týdny
objevila na mé zahradě
všimla jsem si že mi
pomalu
černají nehtová lůžka
ptáče je na tom stále hůř
brzy ho pohřbím vedle Frena
Můj manžel by věděl přesně co dělat
otevřela bych dveře
stála v nich v květovaných šatech
s rozpačitým úsměvem
do kterého jsem nestačila zhubnout
představuji si stále dokola
Tapety
po dvaceti letech
jsem si poprvé všimla
že máme v ložnici na tapetách
stříbrno-modré konečníky
sloupala jsem část za peřiňákem
poslala mu ji poštou
smáli jsme se celých
vyměřených
deset minut
tu noc jsem se rozhodla že to skoncuju