Finalisté LSFH 2022: Sufian Massalema

11.10.2022 06:21

 

 
Bučiny
 
být tvarem
načrtnu pevné hranice
vyplním své obrysy
nepřekročím zakázané
 
být pohybem
jsem dýmem z hořících dřevěných chalup
převalující se přes bučiny
jako písek přes duny
když Byzanc krvácela u řeky Jarmúk
 
 
 
Intimita okamžiku
 
výpravy nachýlené k soumraku
zpravidla zabřednou v neúspěšném
zálohování virtuálních realit
 
hlavonožci na dně moře
se navzdory chřadnoucím korálům
jen lstivě smějí
vše srozumitelné se rozpadá
a oni čekají na svou příležitost
 
alespoň kečup na kroketách
z okénka v zašlé pasáži
chutná jako vždycky
 
 
 
Přehlížené
 
přitahuje mě to k
nouzovým přístřeškům k
ubytovnám k vývodům potrubních sítí
průmyslových areálů
 
Labe pramenící v rozvalinách
podemlívá klenby tajuplných
podzemních civilizací
 
na dřeň zažraná
fascinace zkorodovanými okraji
vnímaného úpadek jako
ideál zájmu
 
rákosová znamení
pomíjeného
 
 
 
Dej si datle
 
dej si datle
shawarmu, olivy
lilek a k tomu kormu nebo sezam
špenát, rajskou, vývar
řízek - kuřecí
 
dej si datle
olejomalba v pozlaceném rámu
fotka sněhu na vinicích u města Dara´a
 
dej si datle
při uklízení našeho tehdejšího domu
jsem jednou pod vchodovou rohožkou
narazila na černého štíra
umlátila jsem ho pantoflem
 
dej si datle
řekla babička pražská
jsou bez pecek
 
 
 
Jednou třeba
 
jak skončí válka
tak se tam pojedeš podívat
já už ne, já jsem už stará
ale ty se tam podíváš
máš tam všude bratrance
a ta hlína, úplně červená
to nikde jinde není
dědův tatínek, tvůj pradědeček
měl ještě po Osmanech na půdě
zlaté mince a bankovky
to víš, to je úplně jiný než tady
ty se tam určitě podíváš
věř mi
 
 
 
Periferie
 
obrazy Saddáma Husajna
visící na zdech ve výšce očí
 
arabský Freddie Mercury
přejíždí prsty po kabelech
natažených mezi pavlačemi
 
struny mandolíny
zasvěcené lítosti v tepnách
mělkým hrobům za obzorem
 
přilož ucho k zemi a uslyšíš
hlasy mluvící ze spaní
 
 
 
Podvečerní konverzace
 
obývací pokoje a ložnice
jsou skutečným lůnem
revolucí Východu
 
jeden balkón
dvě postavy
jedna cigareta
 
popíjím pepsi
na obrubníku
prodejci telefonů vytáčejí
čísla v pase pupkatých taxikářů
zvolej takbír a schválně
jestli hodí pantoflem ten
kdo je bez viny
 
 
 
Pouliční lampa
 
den končí
rozsvícením pouličních lamp
stát pod zářivkou
jako zášivkou proděravělé noční oblohy
blikající mlhovky družice
místo vesmíru

 

Bučiny

 

být tvarem

načrtnu pevné hranice

vyplním své obrysy

nepřekročím zakázané

 

být pohybem

jsem dýmem z hořících dřevěných chalup

převalující se přes bučiny

jako písek přes duny

když Byzanc krvácela u řeky Jarmúk

 

 

 

Intimita okamžiku

 

výpravy nachýlené k soumraku

zpravidla zabřednou v neúspěšném

zálohování virtuálních realit

 

hlavonožci na dně moře

se navzdory chřadnoucím korálům

jen lstivě smějí

vše srozumitelné se rozpadá

a oni čekají na svou příležitost

 

alespoň kečup na kroketách

z okénka v zašlé pasáži

chutná jako vždycky

 

 

 

Přehlížené

 

přitahuje mě to k

nouzovým přístřeškům k

ubytovnám k vývodům potrubních sítí

průmyslových areálů

 

Labe pramenící v rozvalinách

podemlívá klenby tajuplných

podzemních civilizací

 

na dřeň zažraná

fascinace zkorodovanými okraji

vnímaného úpadek jako

ideál zájmu

 

rákosová znamení

pomíjeného

 

 

 

Dej si datle

 

dej si datle

shawarmu, olivy

lilek a k tomu kormu nebo sezam

špenát, rajskou, vývar

řízek - kuřecí

 

dej si datle

olejomalba v pozlaceném rámu

fotka sněhu na vinicích u města Dara´a

 

dej si datle

při uklízení našeho tehdejšího domu

jsem jednou pod vchodovou rohožkou

narazila na černého štíra

umlátila jsem ho pantoflem

 

dej si datle

řekla babička pražská

jsou bez pecek

 

 

 

Jednou třeba

 

jak skončí válka

tak se tam pojedeš podívat

já už ne, já jsem už stará

ale ty se tam podíváš

máš tam všude bratrance

a ta hlína, úplně červená

to nikde jinde není

dědův tatínek, tvůj pradědeček

měl ještě po Osmanech na půdě

zlaté mince a bankovky

to víš, to je úplně jiný než tady

ty se tam určitě podíváš

věř mi

 

 

 

Periferie

 

obrazy Saddáma Husajna

visící na zdech ve výšce očí

 

arabský Freddie Mercury

přejíždí prsty po kabelech

natažených mezi pavlačemi

 

struny mandolíny

zasvěcené lítosti v tepnách

mělkým hrobům za obzorem

 

přilož ucho k zemi a uslyšíš

hlasy mluvící ze spaní

 

 

 

Podvečerní konverzace

 

obývací pokoje a ložnice

jsou skutečným lůnem

revolucí Východu

 

jeden balkón

dvě postavy

jedna cigareta

 

popíjím pepsi

na obrubníku

prodejci telefonů vytáčejí

čísla v pase pupkatých taxikářů

zvolej takbír a schválně

jestli hodí pantoflem ten

kdo je bez viny

 

 

 

Pouliční lampa

 

den končí

rozsvícením pouličních lamp

stát pod zářivkou

jako zášivkou proděravělé noční oblohy

blikající mlhovky družice

místo vesmíru

sledují svět pod sebou

 

 

 

Sufian Massalema se narodil v roce 1999 v Jablonci nad Nisou, působí obvykle v Praze. 

..

Kompletní přehled finalistů 50. ročníku Literární soutěže Františka Halase je k dispozici zde.

Vyhlášení výsledků je plánováno na 22. října 2022 v Kunštátu.