Finalisté LSFH 2016: Hana Pololáníková

07.10.2016 06:52
 
 
***
 
Pavouku v peřinách
ve tmě černá skvrno
jenom
co prolézáš a kousáš
jen někdy nesnáším tě
Brno
o půl šesté ráno
rychle se schovám do černých bot
jakože utíkám do sešité kůže
mám strach, že zelený ječmen si lidé kupují ze strachu
až když se něco děje
 
 
 
***
 
Už si neberu letáčky
nezajímají mě všechny skutečnosti
rozházela bych je po mramorových schodech kina
a vlažnou rukou jedním tahem zapálila
už nevím, jak se zachraňuje svět
přestala jsem zkoušet rozumět
 
Někde jsem se otřela o lacinou vůni
i zde vysedává se mnou
 
Pak se pozvolna rozsvítí a všichni se sápeme do kapes pro mobily
jen tak se ujistit
v otázkách času
 
A pak stoupáš ven po těch schodech
o něco lehčí a o něco těžší
nehádám, jak je to přesně
kolik kouře koho kroky zadusily
přestala jsem zkoušet rozumět
 
který den je jednotka a který veličina
 
 
 
POMNÍK DĚTSTVÍ
 
Kdo jsi, která nepohřešuješ nikoho z těch
kdo odešel
kdo jsi, která nepředcházíš upřeným očím
a tvá rovná záda
nikdy nebudou smýkána větrem
kdo jsi, která nepotřebuješ číst v kůži
a k bázni i úžasu
ti stačilo kreslené pexeso
 
 
 
***
 
Zabořit svůj vesmír do ručníku
do dlouhých chlupů
jako do času, z kterého mi ukrajuješ
dřív se zdálo, že můžu snad sama rozhodnout, která část zůstane
 
ptal ses mě na metafyzično
je to když slyším matku přes sklo brečet
je to v tryskajícím neúspěchu
je to v rameni vystaveném pro útěchu
 
je to v neúplném kroku
v rozepsaném motivačním dopise
přebývá ve vůni i rozkladu našich těl
myšlením slovy i skutky
které jsi mi chtěl
 
 
 
***
 
Do mrazu příští zimy
pověsíme tu péřovou deku
zakážeme všemu živému se vracet
do neprůhledných igelitů
větřím budoucí stesk
do každé rodiny
a svědivé tabu
počítám se vším, co nastalo
sebejisté kňourání
zejména do těch růžových peřin
na tisíc otáček a šedesát stupňů
do nepřístupných vláken
vteřiny získají lesk
omamnou zkázu
a za rok zase bude let dvacet
 
ještě pár stupňů
 
a sněžím
 
 
 
Hana Pololáníková se narodila v roce 1996, pochází z Velatic.
..
Kompletní přehled finalistů 44. ročníku Literární soutěže Františka Halase zde.